theshemale.blogg.se

om hbtq frågor och mina tankar om min transvetism och heteronormen

tioårig transkille i ,heteronormativ värld

Publicerad 2015-05-10 18:39:00 i hbtq snack,

För tio år sedan föddes Iris, en helt vanlig tjej som nio år gammal förstod att hon var annourlunda. Hjärnan uppfattade sig helt annat än vad kroppen var.
Efter ha varit med i tv4 nyheterna och svts lilla aktuellt har beröm och stöttning till kilen och dennes föräldra strömmat in på sociala medier men folk har också anklagat pojkens mamma att ha påverkat honom och att detta är en fas och att en tioåring gärna klär sig könsöverskridande och har fantasi.
i klippet berätdtar mamman har sett tecken på sonen transition. att han då klädde sig i androgyna kläder.
 
heteronormen och cis normen är djupr rotad i samhället så dessa kommentarer och frågor kommer upp. till och med programledaren försökte få till det att varför lille vän gör du här. tur att sam är rakryggad och säger som  det är.det är svårt att förklara varför.
 
känner igen mig så väl i Sam, Till och med mamma sa att vi skulle spara mina kläder som sprider manlig könsindentitet ifall detta går över. Jag kan inte heller svara varför jag är transexuell. det är en känsla man inte kan förklara.
 
Sam är ung. Allt blir så mycket värre då man kommer i puberteten då hormoner ställer till det och man blir sexuellt upphetsad i någon. Könsidentiten och den man blir kär i kan skilja men han är fortfarande den han känner sig om.
 
Att gå igenom HBTQ Fakta skulle ta tid men så länge CIS normen och hetero normen håller samhället i ett pungrepp så skulle hBTQ faktan vara lönlöst.
 
"Jag har en tjejkropp men en manlig hjärna" Sam 10 år"
 
http://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/iris-blev-sam-jag-har-alltid-k%C3%A4nt-mig-mer-som-en-kille-3179368
 
 
 
 
 
 
 
http://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/iris-blev-sam-jag-har-alltid-k%C3%A4nt-mig-mer-som-en-kille-3179368
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

transan

transexuell Male to female, dessutom sitter jag i rullstol .feminist, HBTQ aktivitist, heteronrormsutare och normkrossare

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela